Guerrilla gardening. Persillen angriber!…

Godt nok har jeg grøntsager på min franske altan (En altan af den meget lille slags, man lige knap og nap kan lufte dynen på, men ikke kan placere en havestol på.), men jeg har længe haft ondt af tanken om alle de mange gårdhaver, der står uopdyrkede i alle danske byer. – Tænk så meget god plads, der spildes på græsplæner, der ikke bliver brugt!

Selvfølgelig skal der være smukke blomster at se og dufte, og borde, bænke og stole at hygge ved, men grøntsager kræver ikke meget plads og kunne tilføje endnu en dimension til vores haver. Hvis alle der havde lidt tid og overskud dyrkede en smule grøntsager i baghaverne, kunne der slås flere fluer med et smæk. Jeg er af den klare overbevisning, at det ville give afkast på rigtig mange planer; For det første ville det give helt konkret afkast i form af, at vi ikke skal starte bilen for at køre i Brugsen efter grøntsagerne. Prisen på en sølle potte persille er også nok i sig selv til, at jeg hjertens gerne lægger lidt tid og energi på dyrkningen af det. For det næste vil det give lidt reellt liv til baghaverne – hvor tit kommer du egentlig i din baghave? Hvis du bor i lejlighed med fælles gårdhave, er sandsynligheden stor for, at du sjældent bruger fællesarealet. Hvis du har fået din egen lille køkkenhave, vil du uværgeligt have større lyst til at komme i haven, og det vil føre både frisk luft og sociale kontakter med sig 😉

For det sidste mener jeg det er en god idé selv at dyrke grønt, hvis man kan, for jo mindre du skal købe udefra, jo mindre skal der bruges benzin på transport fra Spanien, Argentina, eller fra det opvarmede drivhus på Fyn. Og så er det jo i øvrigt ret fantastisk at så et frø, se det komme, og til sidst få lov til at spise sin egen produktion.

…..

Jeg bor som sagt i lejlighed. Midt inde i byen. I vores ejerforening havde vi i dag den årlige arbejdsdag, hvor vi samles og får sat skik på ukrudt mellem fliserne, havemøbler med trang til en kærlig omgang og ubrugte cykler, der skal køres på lossepladsen. Midt i knokleriet fik jeg øje på vores lille bed, hvor der plejer at stå nogle store buske. Det gik op for mig, at nogle af buskene var fjernet. Det skal siges, at det bestemt var tiltrængt. De var simpelthen ved at vokse hen over havemøblerne. I stedet var der nu et stykke på ca. 1,5×1 meter, uden beplantning. En nabo og jeg blev hurtigt enige om, at vi da burde plante noget på pletten, men frygten for at bureaukratiet i foreningen ville tage over, hvis vi officielt skulle have et forslag til køkkenhave på dagsorden til bestyrelsesmøde, gjorde at jeg tog sagen i egen hånd.

Jeg fik lånt en bil og kørte i det lokale byggemarked. Det var ikke meget forskelligt der var at finde på nuværende tidspunkt af året, men nogle sække jord til økologisk dyrkning var der da, og den lokale Netto kunne supplere med nogle potter krydderurter fra grøntafdelingen. I Føtex fandt jeg nogle poser frø i 10-kroners-øen og så var jeg kørende. Jorden i bedet blev løsnet og blandet med købe-jorden. De købte krydderurter blev delt i en mangfold af mindre planter – en potte purløg kan fx. strække til en hel meter, når den bliver delt ud. I mellem de fuldt udvoksede krydderurter, blev der sået rækker af dild, mere purløg og en plet med rucola.

For at opsummere, kaldes det jeg er i gang med, noget så fint som guerrilla gardening. Et fænomen, som i mange år har været kendt og praktiseret i udlandet, og til tider også i Danmark. Det handler simpelthen om at dyrke grønt (blomster eller grøntsager) på steder, hvor der ikke er givet tilladelse. Nogle gange bruges guerrilla gardening som politisk protest mod asfaltdjunglens goldhed, mens det andre gange bruges til at dyrke grøntsager til gavn for folket. Se fx. disse links:

http://da.wikipedia.org/wiki/Guerrilla_gardening

http://signewenneberg.dk/2009/10/guerrilla-gardening/

Jeg synes det er et fedt koncept – ikke fordi det er ulovligt eller gjort uden tilladelse, men fordi vi burde dyrke meget mere jord, og fordi bureaukrati oftest betyder, at ingen gør noget i sidste ende. Jeg har i hvertfald tænkt mig at forsøge at praktisere det noget mere. Har du modet til at udsætte dig for naboerne fnys eller nedsættende bemærkninger om manglende råd til at købe mad? Hvad med en række purløg bag hækken i din gårdhave?

Join the army…

Skriv en kommentar